Segítségnyújtás

A mentori tevékenység kulcseleme a segítségnyújtás. Magát a tevékenységet is azért hoztuk létre, hogy a projektmunka során valamely technikai feladatban elakadt hallgató számára legyen arra lehetőség, hogy olyan valakihez forduljon, aki az adott témában jártas és tud neki segíteni a probléma megoldásában. Aki mentori tevékenységet vállal, a segítségnyújtást vállalja.

A segítségnyújtásnak szabályai vannak, amelyet pontosan kell követni.

  1. A mentori tevékenység dokumentált legyen, azt a gyakorlatvezetők vissza tudják ellenőrizni. A Coospacen szokásosan használt fórum kiváló platform ennek a tevékenységnek a követésére, elérhető mindenki számára, az ott tárgyalt problémák és azok megoldása mindenki számára tanulságos lehet.
  2. A mentornak kérés esetén 24 órán belül reagálni kell. Ez nem azt jelenti, hogy 24 órán belül megoldást kell adni, hanem azt, hogy visszajelzést ad arról, hogy a problémát megismerte és dolgozik rajta.
  3. A probléma megoldását lehetőség szerint minél hamarabb közzé kell tenni. A határidőt az adott projektfeladat határideje befolyásolja, az érintett hallgatónak legyen még ideje az adott projektfeladat befejezésére.
  4. Amennyiben a problémát a mentor nem tudja megoldani, úgy ő is kérhet további segítséget, vagy olyan alternatív megoldást javasolhat, ami segíti az érintett hallgatót a feladat megoldásában.
  5. A mentorált hallgatók visszajelzést tehetnek, véleményüket a végső értékelés kialakításában a gyakorlatvezetők figyelembe veszik.
  6. A hallgatói értékelések összegyűjtése a Coospacen történik kérdőív kitöltésével. A kérdőívek anoním módon kerülnek kitöltésre.
  7. A segítségnyújtás elmulasztása szankcióval jár, akár negatív pontszámot (-8 pont) is eredményezhet.
  8. A mentor a félév végén a mentori tevékenységről beszámolót készít, amit a Coospacen ad be a gyakorlatvezetőnek.

Nem a mentor oldja meg a projektfeladatot!

A mentorálás nem egyenértékű azzal, hogy a mentor megoldja a mentorált feladatát. A mentorálás technikai segítségnyújtásról szól és elsősorban az eszközökre, operációs rendszerre, vagy a segédfunkciókra fókuszál. A projektfeladat megoldásában a mentor közvetlenül nem vesz részt.

Pontlevonást eredményez, ha egy problémát nem tudok megoldani?

Tisztában vagyunk azzal, hogy még adott területen is vannak olyan esetek, amelyek túlmutatnak a mentor ismeretein, sőt olyan esetek is, amelyekre csak kerülő megoldás adható. Önmagában az, hogy a mentor nem tudja megoldani a feladatot nem jár pontlevonással, ilyen esetekben olyan alternatív javaslatot kell adni, ami segíti a hallgatót a projektfeladat teljesítésében.

Mit jelen az, hogy 24 órán belül reagálni kell a megkeresésre?

Csak annyit, hogy a segítséget kérő számára nyilvánvaló legyen, hogy a mentor látta a kérését és tudomásul vette. Ilyenkor adható pl. egy utánanézek vagy hasonló válasz.

Értesítések

A Coospacen beállítható, hogy milyen eseményekre kapjunk értesítést. Érdemes élni ezekkel a lehetőségekkel, így elkerülhető, hogy véletlenül lemaradunk egy fontos eseményről.

Használhatom a Stack Overflow-t a problémák megoldására?

Igen. Egyetlen kikötés az, hogy a Stack Overflow vagy bármely más Q&A portál által közölt megoldást a mentor ellenőrizze. Ne vezessük félre a mentoráltat.

Mi történik, ha félév során nem érkezik kérdés? Elveszítem a pontjaimat?

Ilyen esetben azt nézzük, hogy időnként rákérdezel a hallgatóktól, hogy minden rendben van-e, készítettél-e segédanyagot (lehet annyira jól sikerült, hogy a hallgatóknak nem kell további segítség), egyszóval hogy aktív vagy-e a félév során. Amennyiben az aktivitásod látható, ugyanúgy megkapod a feladatra járó pontszámot.

Tarthatok-e csoportos bemutatót?

Igen. Erre használható a Coospace jelenléti alkalmak, ennek létrehozását azonban a gyakorlatvezetőtől kell kérni.

Milyen esetben lehet az értékelés során negatív pontszámom?

Remnéljük erre nem kerül sor. Abban az esetben érhetsz el negatív pontot, ha nem reagálsz a hallgatói megkeresésekre, illetőleg konkrét panasz van rád. Természetesen a hallgatói panaszokat a gyakorlatvezetők kivizsgálják és csak vétkes magatartás esetében kell ilyen következményekre számítanod.

Mit kell tartalmazni a beszámolónak?

Az alábbi tartalommal készüljön: - Hallgató neve - Azonosítója - E-mail címe - Kurzuskód - Gyakorlatvezető neve - Félév során előkerült feladatok és az alkalmazott megoldás vagy workaround - Problémás eseteket ki kell emelni, amennyiben voltak - Katalógus az összegyűjtött anyagról külön kiemelve a mentor által készített anyagokat - Dátum


Utolsó frissítés: 2022-01-14 09:55:47